Πέμπτη 27 Ιανουαρίου 2011

Ο γιος μου δεν θέλει να σπουδάσει

Ο γιος μου είναι στην τρίτη λυκείου. Δεν ήταν ποτέ καλός μαθητής και στο λύκειο έγινε ακόμη χειρότερος. Δεν διαβάζει και δηλώνει πως δεν ενδιαφέρεται να σπουδάσει. Συνεχώς τσακωνόμαστε μαζί του, έχουμε άγχος και είμαστε απελπισμένοι με την κατάσταση. Τι θα κάνει στο μέλλον;
Ο.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός του παιδιού αποτελεί ένα θέμα αιχμής που απασχολεί συνήθως ολόκληρη την οικογένεια και πολλές φορές γίνεται αιτία έντονων διαφωνιών.
Τι είδους παιδί είναι ο γιός σου; Έχει ενδιαφέροντα; Ζει μια κανονική για την ηλικία του κοινωνική ζωή; Σας ανησυχεί κάποιο άλλο θέμα που τον αφορά; Τι επιθυμίες εκφράζει για τη ζωή του στο μέλλον γενικότερα;

Κανένας δεν μπορεί να κάνει ένα παιδί που δεν θέλει να μελετήσει και να σπουδάσει. Αν δεν σας ανησυχεί κάτι άλλο σχετικά με αυτόν παρά μόνο η άρνησή του να σπουδάσει, δεν χρειάζεται να απελπίζεστε. Πολλά παιδιά στην ηλικία αυτή:
  •  δεν είναι ακόμη ώριμα να λάβουν αποφάσεις ζωής. Δεν είναι καμιά καταστροφή αν χρειαστεί κάποιο χρόνο μετά την αποφοίτησή του για να αποφασίσει. Πολλοί έχουν σπουδάσει με επιτυχία σε μεγαλύτερες ηλικίες.
  • δεν αντέχουν την πίεση σχολείου-φροντιστηρίου-οικογένειας και "κατεβάζουν ρολά".
  • πιέζονται από υψηλά οικογενειακά πρότυπα ή προσδοκίες στις οποίες πιστεύουν πως δεν θα ανταποκριθούν, οπότε προτιμούν να μην προσπαθήσουν καθόλου.
  • έχουν απογοητευτεί από την ανεργία που επικρατεί και αυτό τα έχει κάνει να απαξιώσουν τις σπουδές
  • δεν έχουν την απαραίτητη αυτοεκτίμηση και εμπιστοσύνη στον εαυτό τους.
  • μπορεί να τα απασχολεί κάποιο ψυχολογικό θέμα ή απλώς να έχουν μεγάλο άγχος που οδηγεί στην απόσυρση.
  • μπορεί με τον τρόπο αυτό να εκδηλώνουν κάποια οικογενειακά προβλήματα πχ. να επιδιώκουν υποσυνείδητα να εκφράσουν την αντίθεσή τους προς τους γονείς.
  • μπορεί να μην έχουν ασχοληθεί σωστά με τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.
  • μπορεί απλώς να μην αγαπούν το διάβασμα και τις σπουδές.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση, η πίεση δεν φέρνει αποτελέσματα. Υποθέτω πως γνωρίζει ήδη τις απόψεις σας για τις σπουδές και την επιθυμία σας, οπότε δεν χρειάζεται να καβγαδίζετε συνεχώς. Είναι πολύ καλύτερο να τον αντιμετωπίσετε θετικά. Δηλώστε του πως έχει πολλές επιλογές στη ζωή του και πως του έχετε εμπιστοσύνη σχετικά με το τι θα διαλέξει τελικά να κάνει και ό,τι και να είναι αυτό θα είστε δίπλα του. Μπορεί να ξαναδοκιμάσει για το πανεπιστήμιο την επόμενη χρονιά ή μπορεί να φοιτήσει σε κάποιο ΙΕΚ ή άλλη μεταλυκειακή σχολή. Αν δεν αγαπά τη μελέτη, μπορεί να ενδιαφερθεί για κάποιον τεχνικό ή καλλιτεχνικό τομέα. Απαραίτητη θεωρώ μια διαδικασία επαγγελματικού προσανατολισμού, που θα τον βοηθήσει να βάλει στόχους ανάλογους με την προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα και τις αξίες του.

Πρέπει βέβαια να του ξεκαθαρίσετε πως αν δεν σπουδάσει θα πρέπει να εργαστεί, αρχικά για το χαρτζηλίκι του και στη συνέχεια για να ζήσει και πως δεν θα ανεχτείτε να είναι τεμπέλης. Πολλά παιδιά αναγνώρισαν την αξία των σπουδών όταν βγήκαν χωρίς προσόντα στην αγορά εργασίας.

Προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος σας και προ πάντων δεν υπάρχει λόγος απελπισίας. Όλοι βρίσκουμε το δρόμο μας αργά ή γρήγορα, κάποιοι με περισσότερο κόπο από κάποιους άλλους. Επιτρέψτε του να κάνει λάθη και παρακάμψεις, κανείς δεν ξέρει αν τελικά θα του βγουν σε καλό ή σε κακό.

Κατερίνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.