Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2012

Θέλει να γίνει μουσικός

Η κόρη μου, μαθήτρια της τρίτης λυκείου, δήλωσε πως δεν θέλει να δώσει εξετάσεις για το πανεπιστήμιο, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που υπάρχει τώρα να πάρει μόνο απολυτήριο. Είναι άριστη μαθήτρια και είχε βάλει στόχο την Ιατρική και τη Φαρμακευτική Σχολή (εγώ και ο πατέρας της είμαστε φαρμακοποιοί). Ταυτόχρονα, μαθαίνει από μικρή πιάνο με πολύ καλές επιδόσεις. Προχθές μας ανακοίνωσε πως θα σταματήσει το φροντιστήριο, θα συνεχίσει τις σπουδές της στο ωδείο και θα γίνει μουσικός. Πιστεύω πως το κάνει από το άγχος της μήπως αποτύχει στις εξετάσεις. Δεν ξέρουμε τι να κάνουμε. Τι μέλλον θα έχει ως μουσικός; Όλη της η προσπάθεια ως τώρα θα πάει χαμένη.

Τ.

Είναι γεγονός πως η προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις φορτίζει με πολύ άγχος τα παιδιά, ειδικά αυτά που μελετούν σκληρά και προετοιμάζονται για δύσκολες σχολές.

Είναι πολύ πιθανό η κόρη σας να φοβάται και να θέλει να αποχωρήσει από την προσπάθειά της για να μην υποστεί την «ήττα» μιας πιθανής αποτυχίας. Πώς αντιμετωπίζετε ως οικογένεια μια αποτυχία του παιδιού; Αν η κόρη σας έχει ανατραφεί θεωρώντας μια ακαδημαϊκή αποτυχία ως καταστροφή είναι φυσικό το άγχος της να είναι αυξημένο. Τι παιδί είναι η κόρη σας; Αν είναι τελειομανής, εγωίστρια και συνηθισμένη πάντα στην απόλυτη επιτυχία, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα. Πώς αντιμετωπίζετε το άγχος στην οικογένειά σας; Αν είστε οι γονείς επιρρεπείς στο άγχος το παιδί είναι φυσικό να έχει υιοθετήσει παρόμοια στάση.

Μια άλλη πιθανότητα είναι να συνειδητοποίησε πως αυτό που θέλει να κάνει στη ζωή της είναι η μουσική. Μπορεί αυτό να ήθελε ανέκαθεν να κάνει, αλλά να παρασύρθηκε από τις προσδοκίες της οικογένειας (ρητές ή άρρητες) και του σχολείου ή από φίλους της κτλ. να επιδιώξει σχολές «κύρους». Βέβαια ακόμη κι αν συνειδητοποίησε πως θέλει να γίνει μουσικός, σίγουρα στην παρούσα φάση το άγχος και ο φόβος των εξετάσεων την έχουν επηρεάσει προς την κατεύθυνση αυτή ως «εύκολη» λύση.

Μπορεί εξάλλου οι σπουδές Επιστημών Υγείας να μην είναι ισχυρή της επιθυμία και να το θεωρεί ματαιοπονία να παλεύει τόσο σκληρά για ένα στόχο που στην πραγματικότητα δεν την ενθουσιάζει. Έχει επιλέξει άλλες σχολές χαμηλότερης βαθμολογίας που να της κινούν το ενδιαφέρον;

Πιστεύω πως η καλύτερη λύση είναι ένα πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού. Εκεί θα διαπιστωθούν οι κλίσεις και οι πραγματικές επιθυμίες του παιδιού και θα επιλεγούν αρκετές σχολές που της ταιριάζουν. Επιπλέον μπορεί να επιδιώξει τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών, έτσι ώστε αν θελήσει τελικά να γίνει μουσικός να λάβει πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Τα μουσικά μαθήματα που προαπαιτούνται υποθέτω πως δεν θα είναι πολύ δύσκολα γι’ αυτήν, αφού κάνει σοβαρές μουσικές σπουδές από μικρή. Τη λύση αυτή μάλλον δεν τη σκέφτηκε, πράγμα που σημαίνει πως κύριος στόχος της είναι να αποφύγει τις εξετάσεις.

Μπορεί λοιπόν να βάλει στις επιλογές της κι άλλες σχολές, να ολοκληρώσει την προετοιμασία που άρχισε και να δει τι θα καταφέρει. Αν η σχολή που θα μπει δεν της αρέσει, η λύση των μουσικών σπουδών σε ωδείο είναι πάντα εφικτή.

Ανησυχείτε τι θα κάνει ως μουσικός… Σήμερα καμιά σχολή δεν εξασφαλίζει το παιδί. Μόνο αν κάποιος σπουδάσει αυτό που του ταιριάζει έχει καλές πιθανότητες να γίνει πολύ καλός σ’ αυτό ώστε να σταδιοδρομήσει.

Μιλήστε με το παιδί και δείξτε πως το αγαπάτε και το αποδέχεστε ανεξαρτήτως επιτυχιών. Στην ηλικία που βρίσκεται έχει όλο το χρόνο για δοκιμές και λάθη μέχρι να βρει το δρόμο της. Μια συνεργασία με ψυχολόγο για την καταπολέμηση του άγχους θα της έκανε πολύ καλό.
Κατερίνα

2 σχόλια:

  1. Εγώ ήθελα να γίνω μουσικός αλλά επειδή έχουν οι γονείς μου επιχείρηση με έσπρωξαν να πάω σε σχολή που να βοηθάει την επιχείρηση μας.. και τωρα σπουδάζω σε ένα νησί ,τα έχω αφήσει όλα για να σπουδάσω κάτι που δεν θέλω και το αγκάθι μέσα μου είναι μεγάλο. Ελπίζω να καταφέρω να την τελειώσω τουλάχιστον την σχολή αλλά... συνέχεια σκέφτομαι.....μακάρι όταν συμπλήρωνα το μηχανογραφικό μου να μην είχα ακούσει τα θέλω των άλλων.. γιατι τωρα ακόμα και την επιτυχία μου στην σχολή δε μπορώ να την χαρώ.Κάθε φορά που περνάω ένα μάθημα σκέφτομαι οτι το κάνω για να εκπληρώσω τους στόχους τους και αυτό σίγουρα δεν με αφήνει να αγαπήσω αυτή την σχολή. Δεν ξέρω τι θα γίνει στο μέλλον βέβαια... αλλά στη φάση που είμαι τωρα σκέφτομαι.. Μακάρι οι γονείς γενικά να άφηναν λίγο χώρο στα θέλω του παιδιού..Όχι να τα αφήνουν να παραιτούνται... αλλα ούτε και αυτό που γίνεται στα περισσότερα παιδιά την ώρα του μηχανογραφικού. Ούτως ή αλλως με την κρίση δε μπορούμε να κάνουμε όνειρα για ένα κερδοφόρο μέλλον .. Τουλάχιστον να κάνουμε κάτι που αγαπάμε...

    Απογοητευμένη Φοιτήτρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπάρχουν και τα κονσερβατόρια στο εξωτερικό που μπορεί να κάνει πολύ αξιόλογες μουσικές σπουδές! Εγώ τελειώνοντας τις μουσικές μου σπουδές (πανεπιστήμιο Αθηνών και δίπλωμα πιάνου στο ωδείο με επιπλέον σπουδές σε θεωρητικά φούγκας), μπήκα στο τριπάκι να δώσω κατατακτήριες για φαρμακευτική για να έχω περισσότερες επαγγελματικές προοπτικές! Ευτυχώς σταμάτησα έγκαιρα, θα έκανα κάτι που δεν μου ταίριαζε με αποκλειστικό στόχο να καλύψω τις ανασφάλειες της οικογένειας και των γύρω μου περί της επαγγελματικής μου αποκατάστασης.

    Πλέον εργάζομαι ως καθηγητής μουσικής και session musician και για τον λίγο καιρό που ασχολούμαι δεν τα πάω άσχημα!

    Προτεραιότητα σας να είναι η καλή ψυχική υγεία του παιδιού σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.