Κυριακή 10 Ιουνίου 2012

Αλλαγή σχολείου και γλώσσας

Είμαι μητέρα ενός κοριτσιού 8,5 χρονών, που φοιτά στην Β τάξη ενός ακριβού ιδιωτικού σχολείου στην Αθήνα. Είναι πολύ καλή μαθήτρια, με έφεση στη γλώσσα που έμαθε να γράφει και να διαβάζει μόνη της πριν από το νηπιαγωγείο, και που, τώρα, τη χειρίζεται με πολύ δημιουργικό τρόπο, γράφοντας (αλλά όχι και μιλώντας) ακατάπαυστα, συνθέτοντας μικρές ιστορίες και ρίμες, πολύ ώριμα και ευφάνταστα για την ηλικία της. Επίσης έχει ιδιαίτερη αγάπη στη μουσική, παίζει πιάνο και συνθέτει μικρές μελωδίες με ευκολία. Μεγαλώνει σα μοναχοπαίδι καθώς τα δύο ετεροθαλή αδέλφια της είναι 19 και 22 χρονών. Δείχνει πολύ ευαίσθητη, ντροπαλή, είναι πολύ εκλεκτική στις φιλίες της αλλά πιστή, της αρέσουν τα σπορ και τα μαθηματικά. Δεν αντέχει τις φωνές και τις εντάσεις, είναι αγχώδης και κατά καιρούς, από την ηλικία των 3 ετών, εκδηλώνει τικ που την τελευταία χρονιά είχαν σχεδόν εξαφανιστεί. Όσο θυμάται τον εαυτό της έχουμε μετακομίσει τρεις φορές και είχαμε δύο μεγάλα πένθη στην οικογένεια, τη χρονιά που γεννήθηκε και τη χρονιά που πήγε στο Δημοτικό. Και εγώ και ο μπαμπάς της την περιβάλλουμε με μεγάλη αγάπη και στοργή αν και εργαζόμαστε πολλές ώρες την ημέρα (εγώ, στο σπίτι από τότε που η ίδια, γύρω στα 3, έκανε εμφανές πως βίωνε μεγάλη έλλειψη).

Σας τα γράφω όλα αυτά για να με συμβουλέψετε σε σχέση με την απόφασή μας να την στείλουμε, τη χρονιά που έρχεται στο Γαλλικό Σχολείο, ενώ δεν μιλάει καθόλου Γαλλικά. Σκοπός μας είναι να αποφύγουμε την πάρα πολύ δυσάρεστη πραγματικότητα που συνδέει την καταβαραθρωμένη ελληνική κοινωνία με το ελληνικό σχολείο που την καθρεφτίζει. Το παιδί θα βρεθεί στην Γ Δημοτικού, σε μιά τάξη που θα μιλούν μόνο Γαλλικά με ενισχυτική διδασκαλία μίας ώρας, καθημερινά, από ελληνόφωνες γαλλίδες δασκάλες. Στο σπίτι μόνο εγώ μιλώ γαλλικά αλλά όχι σε επίπεδο που θα μπορούσα να τη διδάξω επαρκώς ή να εγγυηθώ σημαντική βοήθεια.

Η ίδια δείχνει ενδιαφέρον για την γαλλική γλώσσα, καθώς έχει ένα πολύ καλό συνομήλικο της φίλο που είναι ελληνο-γάλλος και μιά μικρότερη φίλη που επίσης φοιτούν στο γαλλικό σχολείο. Δείχνει να θέλει να φοιτήσει σ' αυτό το σχολείο που της το παρουσιάζω ίσως και καλύτερο απ' ότι στην πραγματικότητα είναι, αλλά, φυσικά, φοβάται μήπως χάσει τους φίλους της από το ελληνικό σχολείο. Έχει αποπειραθεί μόνη της να μάθει λίγα γαλλικά με cd και βιβλία που της έχω πάρει, τον τελευταίο μήνα, με καλά αποτελέσματα. Προτιμά να μεταφράζει απλές προτάσεις από τα γαλλικά στα ελληνικά και να τραγουδά τραγουδάκια αλλά είναι πολύ αρνητική όταν προσπαθώ να της διδάξω κάποια πράγματα (κάτι που θεωρώ φυσικό γιατί έχει μπει σε μιά φάση αντίδρασης απέναντί μου, ύστερα από χρόνια απόλυτης υπακοής και σύμπλευσης).

Αναρωτιέμαι, κυρίως επειδή την βλέπω να ανθίζει και να διαπρέπει στο ελληνικό σχολείο, μήπως της προξενήσω προβλήματα τόσο ψυχολογικά όσο και γλωσσικά σε βάθος χρόνου. Το να είναι πολύ καλή μαθήτρια φαίνεται πως είναι σημαντικό γι' αυτήν και είναι βέβαιο πως τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια στο γαλλικό δε θα μπορέσει να το καταφέρει. Αναρωτιέμαι επίσης, όσο κι αν έχω διαπιστώσει πως εκπαιδευτικά γίνεται πολύ καλή δουλειά στο γαλλικό σχολείο, αν θα καταφέρει ποτέ να είναι ισοδύναμη γλωσσικά με τους συμμαθητές της δεδομένου πως η μόνη παράσταση γλώσσας που θα έχει θα είναι στο σχολείο και καθόλου στο σπίτι. Λάβετε επίσης υπόψη σας πως το περιβάλλον του γαλλικού σχολείου είναι πολύ πιό θερμό και οικογενειακό από το ανταγωνιστικό περιβάλλον του σχολείου που φοιτά τώρα.

B.

Η κόρη σου φαίνεται ιδιαίτερα προικισμένο και ώριμο παιδί.  Τέτοια παιδιά, μαζί με τα τόσα αξιοθαύμαστα στοιχεία τους, πολλές φορές χαρακτηρίζονται από μεγάλη ευαισθησία, τελειομανία, αντιδραστικότητα και ανταγωνιστικότητα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν κατάλληλα από τους γονείς.

Έχετε για τους δικούς σας λόγους επιλέξει το γαλλικό σχολείο και η μικρή φαίνεται αρχικά να συμφωνεί. Το θέμα είναι πώς θα προσαρμοστεί εκπαιδευτικά και κοινωνικά σε ένα ξενόγλωσσο σχολείο, δεδομένου μάλιστα πως στο ελληνικό έχει συνηθίσει να διαπρέπει.

Δεν πιστεύω πως ο γονιός μπορεί αποτελεσματικά να διδάξει αποκλειστικά το παιδί του, έστω και στο θέμα που είναι ειδικός. Προτείνω να της πάρετε μια δασκάλα Γαλλικών και να κάνει εντατικά μαθήματα το καλοκαίρι. Ένα παιδί με τέτοια γλωσσική ικανότητα, είμαι σίγουρη πως θα κατακτήσει πολύ γρήγορα τη γλώσσα. Ρωτήστε την αν συμφωνεί να προετοιμαστεί το καλοκαίρι και προετοιμάστε την πως την ερχόμενη σχολική χρονιά ίσως αντιμετωπίσει κάποιες δυσκολίες, αλλά είστε σίγουρη πως θα τις ξεπεράσει, με τη βοήθεια και της δασκάλας της την οποία θα διατηρήσετε μέχρι το παιδί να φτάσει στο γλωσσικό επίπεδο των συμμαθητών της. Αυτό μπορεί να το φτάσει μέσα στο καλοκαίρι, μπορεί και να χρειαστεί η ερχόμενη σχολική χρονιά ή ένα μέρος της.

Η ικανότητα ενός ατόμου στις ξένες γλώσσες εξαρτάται από την ικανότητά του στη δική του γλώσσα. Ένα τέτοιο παιδί θα προσαρμοστεί εκπαιδευτικά πολύ γρήγορα. Κοινωνικά, το θερμό περιβάλλον του νέου σχολείου και οι μικροί της φίλοι θα τη βοηθήσουν πολύ. Φρόντισε να κάνει αρκετή παρέα μαζί τους από τώρα και να κάνουν μαζί κάποιες δραστηριότητες σχετικές με τη γαλλική γλώσσα (παιχνίδια, παιδικές ταινίες κτλ). Αυτά τα παιδάκια θα είναι και η πρώτη της παρέα στο νέο σχολείο. Μόλις προσαρμοστεί πλήρως στη σχολική ζωή, δεν νομίζω πως χρειάζεται να έχει παραστάσεις σχετικές με τη γαλλική γλώσσα και στο σπίτι. Θα έχει τη δασκάλα που θα της κάνει ιδιαίτερο όσο χρειάζεται, τους φίλους της και τις εξωδιδακτικές σχολικές δραστηριότητες (πχ. θεατρική ομάδα). Αν υπάρχει αργότερα πχ το επόμενο καλοκαίρι, η δυνατότητα κάποιου ταξιδιού στη Γαλλία, με το σχολείο ή οικογενειακά, προτείνω να το επιδιώξετε (Εγώ η ίδια έκανα ένα άλμα στη γαλλική γλώσσα όταν ένα καλοκαίρι πήγα σε κατασκήνωση στη Γαλλία, ως μαθήτρια του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης).

Οι αλλαγές μπορούν να δράσουν πολύ διαφορετικά σε κάθε παιδί. Άλλο το κάνουν να έχει αυτοπεποίθηση και να μάθει να προσαρμόζεται εύκολα και σε άλλο δημιουργούν προβλήματα. Η γνώμη μου είναι να εκθέτουμε το παιδί μας σε  αλλαγές,  με την αμέριστη αγάπη και υποστήριξη της οικογένειας. Έτσι μαθαίνει να προσαρμόζεται και να νιώθει ταυτόχρονα δυνατή και προστατευμένη. Διαβεβαίωσέ την πως δεν θα χάσει τους τωρινούς της φίλους και φρόντισε να διατηρήσει την επαφή μαζί τους και στο μέλλον, όσο το θέλει.

Από την άλλη, η επίδραση που μπορεί να έχουν στο παιδί οι απώλειες ποικίλλει ανάλογα με το πώς αντιμετωπίζει το θέμα η οικογένεια.

Επειδή το παιδί είναι πρακτικά μοναχοπαίδι, εσύ δεν δουλεύεις εκτός σπιτιού για να είσαι μαζί της και επιπλέον την προσέχετε πολύ σε όλους τους τομείς, πρόσεξε μήπως μεγαλώσει σε «θερμοκήπιο». Ήδη βγάζει αντιδράσεις προς εσένα, και καλά κάνει. Μην υπερπροστατεύεις το παιδί, άφηνέ την και λίγο να τα βγάζει πέρα μόνη και μην την αποκόβετε από την Ελληνική πραγματικότητα για το καλό της. Όταν θα βγει μόνη της στον κόσμο, θα τον βρει πολύ σκληρό.

Θα συνιστούσα να ενημερωθείς για το πείραμα του αντιαυταρχικού σχολείου που έγινε στο Summerhill από τον Neil. Τα παιδιά αισθάνονταν θαυμάσια μέσα στο θερμοκήπιο αυτό, αλλά όταν τέλειωσαν είχαν προβλήματα προσαρμογής στην «κανονική» ζωή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για τη δική σας προστασία, τα σχόλια δεν δημοσιεύονται αμέσως αλλά μετά από τη δική μου έγκριση.